Wij zijn in mei begonnen met de voorbereiding van de Kapellentocht, die op 6 oktober gaat plaatsvinden.

Al snel bleek het dat we met tegenvallers te maken kregen. In ons eerste voorgesprek met pastor Bert werd ons verteld dat er geen koor wilde zingen tijdens de eucharistieviering in de Kapel Onze Lieve Vrouw ter Nood in Heiloo. De reden was dat de kleine koren vanuit de zijkant moesten zingen wat de akoestiek niet ten goede komt, en dat het Parochiekoor twee jaar terug met hun rug naar de kerkgangers moesten zingen. Wij hadden begrip voor hun standpunt. Het is namelijk daar voor koren niet toegestaan om op het priesterkoor te staan.

Wij hebben geprobeerd een oplossing te vinden. Pastoor Nico Knol was bereid om samen met ons in gesprek te gaan met de Rector, maar vanuit Heiloo kwam er bericht dat men ons niet te woord wilde staan. Wij zijn uitgenodigd door het Parochiebestuur die het bijzonder jammer zou vinden als deze inmiddels geworden traditie zou stoppen. Samen hebben we de volgende oplossing bedacht:

• We gaan na de wegzending om 7.30 uur onder klokgelui op stap voor de 25 km.

• In Heiloo aangekomen, kunt u in het Oesdom ( dat is eigenlijk het horeca-gebeuren) koffie, thee, enz. gebruiken. Wij zullen daar rond 13.00 zijn. We gaan dan niet zoals in andere jaren naar de grote kapel, maar willen om ongeveer 13.30 uur verzamelen bij het Putje en de kleine kapel. U kunt in de kleine kapel bidden of een kaarsje opsteken en rondom het Putje zullen we op onze eigen manier een invulling geven aan een dienst met als thema: verbondenheid.

Wij hopen natuurlijk dat er, net als in voorgaande edities, voldoende parochianen uit Obdam zullen komen om dit met ons te delen, en die de vermoeide wandelaars terug naar Obdam kunnen meenemen. De wandelaars kunnen natuurlijk ook zelf vervoer regelen. Het alternatief is de trein.

De laatste paar jaar kregen we de vraag of we eens een andere route konden lopen, dus niet via de Boekelermeer. In mei zijn we met vier wandelaars op zoek gegaan naar een alternatief en daar is uitgekomen dat we op het eind van de Huygendijk niet naar de Omval gaan lopen maar via de Nollenweg naar Oudorp. We pauzeren dan bij café Meereboer waar de koffie/thee en cake zal klaarstaan. Van daaruit lopen we via de Friesebrug en de binnenstad van Alkmaar naar de Kennemerstraatweg. Bij het landhuis Nijenburg zullen we net als in andere jaren via het bospad naar de kapel lopen. De afstand is hetzelfde, namelijk 25 km.

We hopen u voorlopig voldoende te hebben geïnformeerd en wensen iedereen een goede voorbereiding.

Met vriendelijke groet,

Richarda de Boer en Hans van ’t Hoff