Stichting Uganda Werkvoortzetting pater Kees Spil mag wéér meedoen met de Vastenactie.
Vanaf 1977 tot en met zijn gewelddadige dood in 1988 was pater Kees Spil uit de Zuidermeer werkzaam als parochiepastoor in Buswale. Hij had grote plannen voor de parochie die onder zijn zorg viel. Eén van zijn plannen was het bouwen van een ziekenhuis. Op het erf was nu slechts een klein dispensarium. Theresa Namuzizi, de zuster, had daar de touwtjes in handen. Er werden vaccinaties gegeven, malaria behandeld en ze verbond kleine wonden. Dit alles vond buiten plaats in de schaduw van de boom. De ijzeren spuiten met naalden werden ‘s avonds in een hogedrukpan op een houten vuurtje uitgekookt. Simpel maar effectief.

Buswale ligt twee uur rijden van de stad Jinja waar een ziekenhuis is. Een weg die in het regenseizoen, nog steeds, deels in een gevaarlijke modderpoel verandert. Een goede reden om Buswale en de omliggende dorpjes te voorzien van een ziekenhuis.
Toen Kees in 1988 voor vakantie thuis kwam, had hij een schetsje mee van het erf rondom de kerk met daarop het te bouwen ziekenhuis. Met zijn broer, die timmerman was, besprak hij de details. Enthousiast en vol van de plannen stapte hij in juli 1988 weer in het vliegtuig naar Uganda, popelend om het met behulp van de giften die hij toen had ontvangen dit plan te realiseren.
Kort na zijn terugkeer in Buswale werd hij tijdens een roofoverval op brute wijze vermoord. Kees heeft geen kans gekregen om het plan te verwezenlijken. Het bisdom, toen nog onder aanvoering van de Nederlandse bisschop Willigers, heeft vervolgens het plan uitgevoerd. Het ziekenhuis fungeert nog steeds, maar jarenlang was er door geldgebrek geen onderhoud. Daarom is de huidige staat slecht. Zo is het dak lek, waardoor het regenwater op veel verschillende plaatsen het ziekenhuisje binnenstroomt. Er is geen aansluiting op het openbare elektriciteitsnet, waardoor bij medisch handelen in het donker, vaak een zaklamp moet worden ingezet. Kozijnen en deuren moeten worden vernieuwd. De muren aan binnen- en buitenkant moeten worden hersteld. Door deze situatie zijn de werkomstandigheden niet aantrekkelijk. Kwalitatief goed medisch personeel is moeilijk te krijgen en vast te houden.

Vanuit Buswale kwam de vraag om een renovatie. U kunt zich voorstellen hoe blij we waren toen het project onder de naam: “Verbetering St. Matia Mulumba ziekenhuis, Buswale, Oeganda” door de Vastenactie goedgekeurd werd.
We hopen dat u deze renovatie een kans wil geven door deel te nemen aan de vastenactie die start op 14 februari 2024.

Wij zijn ontzettend dankbaar dat de parochies van de Waterkant zich de komende vastentijd weer gaan inzetten voor Stichting Uganda Werkvoortzetting pater Kees Spil om samen steen voor steen dit ziekenhuis te renoveren.