Nadat het bisdom had laten weten geen toestemming te geven voor het dorpsplein bij de Sint Victorkerk, heeft de parochieraad zelf het initiatief genomen om de voortuin bij de pastorie onder handen te nemen.

De tuin wordt omsloten door een heg, maar als onderdeel van de gemeenschap, willen wij openheid uitstralen naar alle Obdammers. We willen een centrale plek creëren in het hart van het dorp, waar iedereen welkom is. De toegankelijkheid moest beter. Dus is een groot deel van de heg eruit gehaald.
In het midden staat een grote dennenboom, maar bij nadere inspectie bleek, dat op de hoogte van 9 meter waar de boom zich in tweeden splitst, de stam van binnenuit begon te rotten. Dus deze moest om.

En toen kwam Stichting Oud Obdam Hensbroek om de hoek kijken.
Ed Grouwstra, die als overbuurman, alles op de voet kon volgen, kwam belangstellend vragen wat er allemaal gaande was. En ook wat er met de stam van de grote dennenboom ging gebeuren. Hij had namelijk wel een idee. Zo’n beeld bepalende plek verdient weer opnieuw een karakteristieke uitstraling. Hij lanceerde zijn idee om van deze dennenboom een mooie bank te maken. Waarbij niet alleen Stichting Oud Obdam-Hensbroek bij betrokken raakt, maar waar ook alle inwoners van Obdam van kunnen genieten.
De bank die Ed voor ogen heeft bestaat uit een zitgedeelte, misschien zelfs tête-à-tête, dus met aan de voor- en achterkant een zitgedeelte. Aan weerszijden twee palen, met daar, op ooghoogte een kastje tussen bevestigd. In dat kastje achter glas, plaatst Stichting Oud Obdam-Hensbroek wisselend foto’s en teksten van beelden uit Obdam en Hensbroek. Maar ook kan er informatie of bijzonderheden op beeld van de Victorkerk in worden getoond.
Alles moet natuurlijk passen in het geheel. Daarom neemt Ed in zijn ontwerp ook o.a. de poort voor de kerk mee in zijn gedachten.
‘Ik zie een soort rasterwerk in de poort, die ook terug kan komen in het bankje. Dit rasterwerk geeft voor mij een soort biechtstoel idee,’ vertelt Ed.

En waar wij als dorp vreselijk goed in zijn, kwam nu onmiddellijk naar voren; saamhorigheid, van Obdam voor Obdam, het sociale gevoel wij zijn er voor elkaar. Want meteen was daar het loonbedrijf van Jac van Diepen, die ervoor zorgde dat de omgezaagde stukken stam naar Storm houthandel werden vervoerd. Daar werden de stukken stam in de zagerij tot prachtige planken gezaagd. Vervolgens kwam Ed met dezelfde vraag bij Sijs BV. aan de Berkmeerdijk en natuurlijk stemde Lia Sijs onmiddellijk in met dit prachtige idee. De planken mogen over de van diktebank, zodat er gladde Amerikaans grenen planken als eind resultaat komen.
U hoort het we zijn volop bezig, maar we zijn er nog lang niet.
Plannen, ontwerpen, vrijwilligers en sponsors, iedereen zet zich in om van de voortuin van de Sint Victorkerk een centraal, toegankelijk en open plek te maken, waar het fijn is om te zijn. En waar iedereen welkom is!

De parochieraad Sint Victor Obdam