In Nederland is er nog maar één winkel waar priesterkleding wordt verkocht en die is gevestigd op een bedrijventerrein in Almere. In de vroege ochtend van 16 oktober reden Nico Knol, Hanneke Ocheda en ik naar Almere, niet meteen naar die winkel, maar eerst naar een kerkgebouw. Daar werden we opgewacht door de pastoor, de beheerder en een cameraploeg.
Er moest weer een dagje gefilmd worden voor de documentaire die gemaakt wordt over mijn weg naar het priesterschap. Het uitzoeken en passen van priesterkleding was het hoofddoel.

Maar dat was niet voldoende om de hele cameraploeg te laten opdraven, dus ik moest er nog wat bij bedenken. Dat werd het oefenen van het Doopsel. En om het voor de filmers niet te moeilijk te maken, moest dat ook in Almere gebeuren. Nico Knol en ik kennen de pastoor van Almere goed, dus dat was gauw geregeld. En zodoende ging ik, met in mijn linkerhand een pop uit huize Ocheda, en in mijn rechterhand een doopschelp, aan de slag in een modern kerkgebouw in Almere. Het was weer mooi om samen met Nico te oefenen, zijn handen te volgen en te voelen hoe hij mijn handen beetpakte om de juiste gebaren te maken. Hij is een ervaren priester, dat merk je aan alles als je zo samen bezig bent. Het deed ons allebei goed.
De zaterdag daarna ging Nico bij ons voor in de mis. In zijn preek vertelde hij dat wij in Almere samen het Doopsel hadden geoefend. Veel kerkgangers vroegen mij achteraf waarom dat niet in onze eigen Sint Victorkerk gebeurd was. U begrijpt het nu, we hadden in Almere ook nog iets anders te doen. Priesterkleding kopen… Eigenlijk niet nodig, want er hangt genoeg in de verschillende parochies. Maar wel even aantrekken natuurlijk, al was het alleen maar voor de film. Maar dan trek je een kazuifel aan…. en je bent meteen een ander mens. Kleren maken de man, dat is nog steeds een waarheid als een koe.
Een albe, het gewaad van de diaken, had ik wel echt nodig, dus dat werd serieus passen en de verschillende stoffen vergelijken. De kleding wordt niet in Almere genaaid, maar in een atelier in België. De levertijd is vier weken, dus vóór mijn diakenwijding moet de albe klaar zijn.