Vanuit de Sint Victorparochie was Gerrit Bakkum dit jaar genomineerd voor de eretitel ‘Vrijwilliger van het jaar’ in de gemeente Koggenland. We vonden dat hij die eer had verdiend, omdat hij voor de parochie het een en ander doet, maar ook omdat we weten dat hij voor diverse andere verenigingen actief is. In de Sint Victorkerk is hij voorzitter en coördinator van de avondwake- uitvaartgroep. Ook maakt hij regelmatig attributen die we gebruiken bij de Allerzielenviering of bij uitvaarten. Maar hij is als vrijwilliger ook betrokken bij het Repair Café, de wielerronde, de avondvierdaagse, de buurtbus, de Brink en de Drafbaan in Alkmaar. Vanwege alle corona-maatregelen liggen de meeste activiteiten nu stil, maar als het allemaal weer mag en kan, pakt Gerrit graag overal zijn vrijwilligerswerk weer op.

Maandagmiddag rond tien over drie werd er vanuit het gemeentehuis contact gezocht met Gerrit. De burgemeester had van tevoren laten weten dat ze graag wilde beeldbellen. Parochieraadslid Ellen de Boer was daarom naar huize Bakkum getogen, om er zeker van te zijn dat dat zou lukken. Gerrit en Tiny waren al wel op de hoogte gebracht van de nominatie, maar toen ze hoorden dat Gerrit daadwerkelijk was uitverkozen, was dat toch nog een verrassing. Ellen en ik hebben hem namens de parochie een bos bloemen overhandigd. Ook van de gemeente kwam er een mooi boeket. De prijs heeft Gerrit nog niet in ontvangst mogen nemen, maar ongetwijfeld zal de burgemeester er wel voor zorgen dat dat gebeurt.

Gerrit, deze eretitel is je van harte gegund. Nogmaals van harte gefeliciteerd!

Gerrit en Tiny Bakkum in weekblad ‘De Kogge’