Als het tiende en jongste jochie van het gezin Smit werd Kees op 17 maart 1934 geboren in Hensbroek. Hij werd opgevoed door zijn zusters, omdat zijn moeder op jonge leeftijd was overleden. Zes dagen in de week, lopend van Hensbroek naar Obdam, eerst naar kerk en dan naar school. Zo ging dat. Maar leren was niets voor Kees. Werken lag hem beter.
Bij Bakker op de Zwarteweg ging hij in de kost om te werken en in dezelfde periode, in het uitgaansleven, heeft hij Tiny Ursem ontmoet. Ze zijn op 27 januari 1960 getrouwd en kochten daarna Dorpsweg 128 in Hensbroek.
Een jaar later werd hun zoon Jos geboren en drie jaar later kwam Peter.
Door de weeks maakte Kees veel uren op een zandzuiger en ook asfalteren in de verkaveling was zijn ding. In zijn vrije tijd voetbalde hij niet onverdienstelijk bij Victoria O. Naast hard werken, voetballen en het gezin was er ook nog tijd voor het wekelijkse kaarten met zijn vrienden.
In de jaren 80 werd het stulpje in Hensbroek geruild voor de Horstenburgstraat in Obdam.
Bij Kees en Tiny was altijd iedereen welkom, geen feestje werd overgeslagen, echt alles werd gevierd. De jaarlijkse traditie van de familie, de oudejaarsborrel, kreeg op 31 december 1987 om 10 minuten voor middernacht een andere wending. Na een kort ziekbed van Tiny stond Kees er opeens alleen voor. Deze periode was zwaar, maar Kees sloeg zich erdoorheen. Hij sloot zich aan bij de uitvaartvereniging als drager en ook bij het koor BRIO.
Bij een dansavond voor alleenstaanden heeft hij toen Riet Swart ontmoet. Door Riet bloeide hij weer op. Samen hebben ze een hele mooie tijd gehad. In 2004 zijn ze naar Egmond verhuisd, waar Riet vandaan kwam. Kees vond het prachtig in Egmond, mooi op het bankje zitten bij de strandopgang en teuten met iedereen die naast hem kwam zitten. Na een kort ziekbed moest hij helaas ook van Riet afscheid nemen.
De laatste jaren had hij met Gitta Bas aan zijn zijde weer een maatje waarmee hij dingen kon ondernemen. Omdat hij begon te kwakkelen met zijn gezondheid, kwam hij terug naar Obdam, waar hij een mooi appartement kreeg in huize Agatha. Ook daar was hij al weer gauw in zijn element. Na een ziekenhuisopname eind vorig jaar leek het weer wat beter met hem te gaan, maar het lichaam wilde niet meer meewerken. Hij was op. Het was, zoals hij zelf zei, ‘mooi weest’.
Kees overleed op 29 januari 2024. Op 3 februari hebben we afscheid van hem genomen in de Sint Victorkerk, waarna hij in Heerhugowaard is gecremeerd. Hij ruste in vrede.

Pastor Bert Glorie