‘Kom, we gaan naar huis!’; dat staat bij een foto achterop de rouwkaart van Henk Rood.
Ans pakt de hand van haar man Henk en samen lopen ze zo het Paradijs in.
Samen, na twee jaar zijn ze weer samen. En wat is dat een fijne gedachte voor de kinderen en kleinkinderen.

Het overlijden van Ans in 2022 was een enorme klap voor het gezin Rood. Henk raakte erg in de war en kon niet meer alleen wonen. Gelukkig was er een kamer voor hem in Zorgcentrum Weidehof in Spanbroek. Daar is hij op woensdag 7 februari op 89-jarige leeftijd rustig overleden.

Henk kwam uit een groot bakkersgezin in Spierdijk. Hij ging na zijn diensttijd werken bij de smederij van Arie Floris. In de jaren ’60 begon hij samen met zijn grote liefde Ans Mulder een staalbedrijf, een doe-het-zelfzaak en een benzinepomp aan de Dorpsstraat in Obdam. Hun vier kinderen; Janhein, Erna, Lian en Cindy, hielpen als vanzelfsprekend mee in het bedrijf, in de winkel of aan de pomp. Het was, mede daardoor, een heel hecht, warm en lief gezin.

Op 12 februari namen we afscheid van Henk in de kerk met prachtige live-muziek van het gezin zelf. Uit alle verhalen die de kinderen vertelden bleek dat Henk een ontzettend humoristische, hardwerkende, knappe, ondeugende, rustige en heel lieve vader en opa was. De kerk zat vol, en een dag eerder bij het condoleren waren ook honderden mensen aanwezig. Zo fijn voor het gezin om te voelen dat hun vader bij zoveel mensen zo geliefd was. Dat kan ook niet anders want Henk was een heel sociale en gezellige man.

Rood Staalbouw heeft destijds de mooie poort bij de oprit naar de kerk gemaakt in opdracht van Mulder Obdam. Deze poort was gesloten tijdens de afscheidsdienst. Vlak voordat de rouwauto er doorheen reed op weg naar het crematorium, werd de poort symbolisch geopend door de oudste twee kinderen van Henk. We hebben hem daar met elkaar uitgezwaaid en mogen erop vertrouwen dat hij weer verenigd is met zijn vrouw Ans.
Dag lieve Henk, rust zacht.

Hanneke Ocheda-Stoetzer