‘Regent het de eerste mei, dan is de maand april voorbij’. Zo luidt een bekende grap van Brigitte Kaandorp. En er zit natuurlijk een kern van waarheid in. Maar het regende dit jaar helemaal niet op de eerste mei. Integendeel! Het was een prachtige dag. Ook de dag daarna was het weer mooi. Op 3 mei werd het minder en volgens de weerberichten zou het in de avond van 4 mei gaan regenen. Gelukkig viel dat in Obdam mee. Ik heb van verschillende mensen gehoord dat de dodenherdenking hier weer heel indrukwekkend was. Zelf was ik dit jaar uitgenodigd bij de dodenherdenking in Ursem, om daar te spreken namens de kerken. Aan het eind van de viering in de kerk liepen we naar Rustenburg, naar de plaquette op de Schermerbrug, waar de twee minuten stilte in acht werden genomen en het Wilhelmus werd gezongen. Het hele stuk van Ursem naar Rustenburg hadden we in de stromende regen gelopen, maar toen we daar stonden in stilte, was het ineens zo goed als droog. De paraplu’s werden ingeklapt. De wereld hield even de adem in… Het was goed zo! De dodenherdenking blijft een mooi ritueel!