Komende zondag luisteren de ‘Vrienden van het Gregoriaans’ de mis op in onze Sint Victorkerk. Met deze Eucharistieviering, waarin pastor Paul en ik voorgaan, vieren zij hun vijftigjarig bestaan. In de roerige jaren zestig, toen de Latijnse mis en vooral ook de Gregoriaanse zang dreigde te verdwijnen, werd dit koor opgericht door Jos van der Linden.

Hij had een vooruitziende blik, want hoe is het sinds die tijd gegaan met het Gregoriaans. Er zijn nog maar weinig parochiekoren die deze zang regelmatig ten gehore brengen. Ook veel jonge priesters zijn de Gregoriaanse zang niet meer machtig. Maar gelukkig zijn er de ‘Vrienden van het Gregoriaans’ die de oude traditie, zij het met moeite, in stand weten te houden.

Her en der in de regio luisteren zij regelmatig missen en andere kerkdiensten op met hun gezang. En komende zondag doen ze dat dus hier, in de Sint Victorkerk, waar de bron ligt waaruit zij voortgekomen zijn. U bent van harte welkom.