Vorige week vrijdag was het nationale pannenkoekendag. Misschien was het u ontgaan, maar mij ontging het niet, want in de Horstenburgh, waar ik bijna elke dag de warme maaltijd gebruik, kregen we om die reden die dag pannenkoeken. Op veel plaatsen waren er schoolkinderen die pannenkoeken bakten voor ouderen. Dat gebeurde in Obdam niet.

Er zijn in de Horstenburgh nog mensen die zich herinneren dat er tot enkele jaren geleden wel schoolkinderen waren die daar pannenkoeken uitserveerden. Het bakken lieten ze over aan de kok, maar het uitserveren werd gedaan door kinderen van groep 8, die op deze manier eens de gelegenheid hadden om in de Horstenburgh een beetje achter de schermen te kijken. Alleen: dat uitserveren van pannenkoeken ging niet uit van de school, maar van de kerk. Het waren namelijk de vormelingen van onze parochie die dat deden. Een goed idee van onze werkgroep, die toen nog korte lijntjes had met één van de koks. Nationale Pannenkoekendag bestond nog niet. Bij ons heette het Sint Victordag. Het was een leuke middag met spelletjes, een speurtocht door de kerk en over het omliggende terrein, het beklimmen van de kerktoren en als uitsmijter het serveren van pannenkoeken aan de bewoners van de Horstenburgh. Soms is de kerk zijn tijd ver vooruit!