Een paar weken geleden is een groep van 15 vormelingen begonnen aan de voorbereiding op het Sacrament van het Vormsel. Het is een heel diverse groep uit verschillende dorpen uit parochieregio ‘de Waterkant’: Hauwert, Obdam, Midwoud, Berkhout, Hensbroek, Zwaagdijk-West, Abbekerk en Opmeer.
De eerste bijeenkomst hebben we het over ‘de Helper’ gehad; dat de Helper (Gods Goede Geest, ofwel de Heilige Geest) je op de goede weg wilt houden, dwars tussen alle dilemma’s en verleidingen door. De tweede bijeenkomst hebben we het over ‘contact’ gehad. Dat tegenwoordig contact zoeken met elkaar veelal gebeurt via allerlei soorten sociale media op de mobiele telefoon. Er was alom verbazing dat ‘vroeger’ contact gelegd werd door een draaischijftelefoon, brieven en ansichtkaarten schijven en door af te spreken met elkaar. Er kan ook contact gemaakt worden met God, door te bidden: vertellen wat je dwars zit, waar je blij mee bent of boos over bent en door ‘dank je wel’ te zeggen. Er is deze bijeenkomst ook een gebedsarmband gemaakt, met bijzondere bedels die elk een eigen betekenis hebben: de voetbal, vriendinnen, familie, geloof, handbal …
Zaterdagavond 26 november heeft deze groep vormelingen zich voorgesteld in de Sint Victorkerk. Ze hebben allemaal een wapenschild gemaakt met daarop geschreven, geplakt, geknutseld wie ze zijn, hoe hun gezin eruitziet, welke sport ze beoefenen, wat ze later willen worden, hun lievelingseten, vakantie, huisdieren.
We vierden ook Christus Koning, het laatste weekend van het kerkelijk jaar. Het thema was: ‘Terugblikken op wat we gedaan hebben voor Gods Rijk op aarde, enne… zetten we dat voort?’ Eigenlijk is er ‘oudejaarsdag’ gevierd en er is teruggekeken op het afgelopen kerkelijke jaar wanneer we omgezien hebben naar medemensen. Wanneer we de hongerigen, dorstigen, naakten, vreemden, zieken en gevangen geholpen hebben. Er zijn heel wat situaties genoemd wanneer we dat gedaan konden hebben, en met de zegen zijn we als volk op weg gezet het ‘nieuwe kerkelijke jaar in’ om dat voort te zetten.
Op vrijdagavond 9 februari 2024 ontvangt deze groep vormelingen het Sacrament van het Vormsel in de SintVictorkerk, dus bij deze alvast: Weet u welkom

Pastor Anne-Marie van Straaten en Margretha Mol