De Actie Kerkbalans verloopt dit jaar anders dan anders. Dat komt niet alleen doordat wij voor het eerst meededen aan het landelijke ‘inluidmoment’ op zaterdag 19 januari.

Het komt ook doordat de Actie Kerkbalans voor Hensbroek voor het eerst wordt gecoördineerd vanuit de Sint Victorkerk.

De katholieken uit Hensbroek maken al sinds begin 2018 deel uit van onze parochie, maar ze organiseerden vorig jaar de Actie Kerkbalans nog zoals zij dat gewend waren. De bijdragen van de Hensbroekers kwamen nog ten bate van hun eigen Marcuskerk.

Dat is dit jaar anders. De vrijwilligers die de Actie Kerkbalans in Hensbroek regelden, schoven nu aan bij onze werkgroep. Ook Astrid Wittebrood-Schouten kwam de werkgroep versterken.

Dat mocht ook wel, want Nic de Boer, die al sinds mensenheugenis de Actie Kerkbalans coördineerde, was ermee gestopt. Gelukkig had hij dat op tijd aangekondigd, zodat we wisten dat er naar versterking moest worden uitgekeken, maar zoals zo vaak kom je er pas achter hoeveel werk iemand jarenlang heeft verzet als hij daadwerkelijk is gestopt.

Zo was Nic niet alleen coördinator van heel het gebeuren, hij liep ook steeds meer wijken zelf. Als er een loper stopte of uitviel, was het vaak moeilijk om iemand anders te vinden, en dus deed Nic het zelf of hij schakelde een familielid in.

Zo was er natuurlijk veel meer werk dat Nic ongezien deed.

Daarom wil ik van deze gelegenheid gebruik maken om Nic de Boer hartelijk te bedanken voor al het werk dat hij gedurende vele jaren voor de Actie Kerkbalans heeft gedaan.

Geld ophalen voor de parochie is vandaag de dag geen gemakkelijke opgave. En dan de coördinatie van de hele actie, dat was vooral in januari, maar ook in de maanden daaraan voorafgaand veel werk. Ik geef het je te doen! Nic, je hebt dat op jouw bescheiden en nauwkeurige manier jarenlang gedaan en daar ben ik je zeer dankbaar voor.