Dinsdagmorgen 2 juli is pastor Bert, tijdens de viering van het ziekentriduüm in de kapel van Onze Lieve Vrouw ter Nood in Heiloo, tot acoliet aangesteld.
De viering had als thema: ‘Meer dan het gewone.’ Tijdens deze mooie viering gebeurde er dan ook meer dan gewoon!
De weg die Bert naar het priesterschap aflegt bestaat uit verschillende fases.
Als eerste het toelaten tot de priesteropleiding, daarna de aanstelling tot lector. Bij deze aanstelling ligt de nadruk op de lezen uit de Bijbel, het Woord van God.
Nu zijn aanstelling tot acoliet, waarbij het gaat om de zorg voor het altaar en de eucharistie.
Als Bert deze fase naar het priesterschap goed heeft afgelegd, en zijn laatste drie tentamens heeft gehaald, volgt de diakenwijding op zaterdag 16 november.
En als alles naar wens verloopt, zal hij op zaterdag 6 juni 2020 tot priester worden gewijd.
Na de verkondiging werd Bert naar voren geroepen door Mgr. Jan Hendriks. Terwijl Bert voor hem neerknielde werd hij kort toegesproken over de aanstelling tot acoliet. Ook werd de kelk hem aangereikt: het teken van de eucharistie. Bert raakte deze aan, als teken van aanvaarding. Door deze korte maar indrukwekkende ceremonie was de aanstelling tot acoliet van pastor Bert een feit.
Na afloop werden we getrakteerd op koffie met gebak en werd Bert en zijn familie gefeliciteerd.
Namens alle parochianen zeggen we nogmaals: Bert proficiat, weer een stap dichterbij het priesterschap.

Parochieraad Sint Victor Parochie Obdam