Wat is er momenteel met de kerk en pastorie aan de hand? Overal drukte, veel werklieden en vrijwilligers actief! We praten u weer even bij..

In november is de Fa. Wardenaar al gestart met de nieuwe verwarming in de kerk. Ze zijn dus al enige weken bezig. We zijn blij dat we de nieuwe verwarming zo kunnen plaatsen, dat het in ons mooie historische pand esthetisch verantwoord is. De elementen zijn mooi in de bogen weggewerkt en ook het ventilatiesysteem is niet zichtbaar, maar zorgt wel voor een goede condens afvoer. Ook aan het energiebeleid is gedacht. De stralers verzorgen een gerichte warmte en zijn los van elkaar te gebruiken. Daardoor kun je bv. alleen het voorste gedeelte verwarmen, wanneer er weinig mensen in de kerk zitten. Dit bespaart natuurlijk veel energie.

Dat de oude verwarming vervangen moest worden, bleek wel in de afgelopen weken. De kachel viel meerdere keren uit. Jan Beentjes heeft met heel veel kunst en vliegwerk, de problemen steeds weten op te lossen. Zo kon tijdens de doopviering en verschillende andere vieringen de kerk toch verwarmd worden. Maar met Kerst, willen we u graag ontvangen in een heerlijk verwarmde kerk, dankzij de nieuwe installatie.

Maar niet alleen de verwarming was hoog nodig aan vervanging toe. Ook in de pastorie zijn de werkzaamheden in volle gang.

De kozijnen zijn heel slecht en moeten in zijn geheel, of soms gedeeltelijk, vervangen worden. Maar ook zijn verschillende thermopane-ruiten lek of zit er zelfs nog enkel glas in. Dus alle ruiten worden vervangen. Ook het glas-in-lood bij de bovenlichten en de toogkozijnen, is aan vervanging toe en deze worden gelijk in dubbelglas gezet. Dus moeten ook daar nieuwe kozijnen voor komen. Kortom een gigantische klus; 23 kozijnen die onder handen genomen moeten worden. Alles wordt uitgevoerd door timmerbedrijf Jim van der Gracht in samenwerking met vele vrijwilligers. In de eerste plaats onze ‘gouden man’ Jan Beentjes, maar ook Peter Wortel, Wim Butter, Koos Vlaar en Gerard de Boer; zij zorgen voor schilderwerk en het plaatsen van glas-in-lood. Hierdoor kunnen we gelukkig besparen op de onkosten.

Want deze twee mooie historische panden, waar iedereen in Obdam trots op is, willen we graag in goede staat houden. Maar zoals u uit het voorgaande heeft kunnen lezen, is dit geen eenvoudige zaak. De werkzaamheden van de kozijnen worden in het voorjaar afgerond, als aan de buitenkant alles afgeverfd kan worden.

Parochieraad Sint Victor