Veel is er veranderd in de maanden dat het coronavirus over de wereld gaat. Van sommige mensen zijn de fundamenten onder hun bestaan weggeslagen. Dat geldt ook voor mensen hier in Obdam. Onder de kerk sla je niet zo gauw de fundamenten weg. Dan heb ik het natuurlijk vooral over de mensen die met elkaar de kerk vormen. Je kunt blijven bidden en blijven vertrouwen op een God die uiteindelijk alles nieuw maakt. En je kunt natuurlijk het een en ander blijven doen, ook al moet dat nu anders dan voorheen. Zingen bijvoorbeeld wordt nog steeds ontraden. Als koor kun je dus nauwelijks repeteren, laat staan een viering opluisteren. Het is dus wel even zoeken naar manieren om dat toch te doen. Daar is veel creativiteit voor nodig. En ook als kerkganger ondervind je beperkingen. De uitvaarten die er in de afgelopen maanden zijn geweest, waren dan ook niet te vergelijken met de uitvaarten in de tijd daarvóór. Toch waren de uitvaarten door hun intimiteit en kleinschaligheid vaak wel mooi… maar anders!

Communie uitreiken, om nog maar eens iets te noemen, gaat ook niet meer zoals vroeger. We hadden het plan opgevat om de communie op dienbladen aan te bieden, op papieren onderzettertjes. Dat hebben we twee maanden zo gedaan, maar we zijn er toch weer vanaf gestapt. We volgen nu het protocol van het bisdom, waarbij de communie van achter een scherm wordt uitgereikt met een pincet of met handschoentjes aan. Dit is veiliger en we blijven daarmee vasthouden aan het idee dat je de communie ontvangt en niet zelf neemt.

En wat te denken van de bezoekjes die door onze huisbezoekers worden afgelegd. Zij komen juist bij de meest kwetsbare mensen. Kunnen ze daarmee wel doorgaan… Zo waren er deze zomer veel vragen waarover we het hoofd moesten breken en op de meeste vragen zijn geen pasklare antwoorden, want de situatie verandert telkens weer. Maar laten we in elk geval de moed niet verliezen. Laten we proberen door te gaan, zij het op een andere manier, met de dingen die we belangrijk vinden. Laten we ervoor proberen te zorgen dat de kerk blijft staan, letterlijk en figuurlijk.