De donkere wintertijd is van oudsher een tijd voor gezellige feesten. Bij die feesten moet er natuurlijk goed gegeten en eventueel ook gedronken worden. Gelukkig zijn er genoeg heiligen die voor een feestje aanleiding geven en door de eeuwen heen zijn de mensen wel zo creatief geweest om daar kruidige winterkost bij te verzinnen. Neem de Hubkes, de Hubertusbroodjes, broodjes met anijs erin. Ik heb ze gezegend bij  de Hubertusviering op zondag 7 november. Zeker als je er beleg op doet, zijn ze bijzonder lekker. Over het snoep dat uitgedeeld wordt tijdens Sint Maarten hoef ik u niets te vertellen. Helaas kon in de kerk de Sint Maartenviering niet doorgaan. Ik hield dus veel snoep over. Gelukkig moest het dit jaar allemaal verpakt zijn, dus het is nog lang houdbaar. Maar eigenlijk zou ik met Sint Maarten het liefst pepernoten uitdelen, in smaak vergelijkbaar met de Hubkes. En dan hebben we nog Sinterklaas met taaitaai en speculaas. 5 december valt dit jaar op een zondag. We hebben de goedheiligman uitgenodigd om naar de Waterkant te komen, maar of hij komt en voor welke kerk hij dan kiest, we moeten het afwachten. Sint Hubertus, Sint Maarten en Sint Nicolaas waren alle drie bisschop. Maar we hebben ook nog een eigen bisschop en van hem weten we zeker dat hij naar onze regio komt. Dat gaat gebeuren op zondag 9 januari, als Álvaro en ik in Wognum geïnstalleerd worden als pastoors van de Waterkant. Zo hebben we, in elk geval in onze regio, nog een winterfeest. We kunnen er geen heilige aan koppelen, maar wel een bisschop, de bisschop van Haarlem-Amsterdam, Jan Hendriks. Maar welke winterkost hoort daarbij… Voor dit feest is er geen traditie waarop we kunnen terugvallen. Deze keer moeten we dus zelf wat verzinnen.