De grote familiefeesten in de winterperiode hebben we gehad. Het winterfeest dat nog komt, carnaval, is meer een dorpsfeest. Maar in de kerk gaan we in februari beginnen met familiedagen. Daarvoor worden alle gezinnen van het dekenaat Hoorn uitgenodigd. Iedere eerste zondag van de maand is er om 10 uur een gezinsviering, waarin pastor Álvaro voorgaat en piano speelt. Daarna is er een kopje koffie en een catechesemoment en we sluiten af met een lunch. We verwachten niet alleen vaders en moeders met kinderen, maar ook opa’s en oma’s met kleinkinderen. Voor de catechese worden de kinderen ingedeeld naar leeftijd, en ook de ouderen. Voor iedere groep is er een pastor of een andere begeleider. Ik ga met de vijftig-plussers in gesprek. Ik zal ze niet overhoren uit het ‘vragenboekie’. Dat was al afgeschaft toen ik zelf jong was. Maar wel wil ik met ze doorpraten over het Evangelie van de zondag of over andere onderwerpen die deel uitmaken van ons geloof. Voor de lunch mag iedereen wat meebrengen. Alle meegebrachte etenswaren worden bij elkaar gezet en met elkaar gedeeld. Dergelijke familiedagen worden ook in andere regio’s georganiseerd. In het dekenaat Hoorn hebben wij besloten dit ook te gaan doen, omdat er in de afzonderlijke parochies weinig meer te beleven valt voor gezinnen. Er zijn nauwelijks gezinsvieringen en kinderkoren meer. Ook het ambacht van misdienaar is bijna uitgestorven. Gelukkig zijn er nog wel misdienaars in onze Sint Victorkerk, maar we redden het niet meer om in alle kerken van tijd tot tijd iets voor gezinnen te organiseren, daarom hopen we maar dat de ouders die hun kinderen iets mee willen geven van het geloof, bereid zijn samen te komen op één plaats. Daar kunnen ze elkaar ontmoeten en ervaringen uitwisselen. We zullen proberen naar alle gezinnen per e-mail een bericht te sturen om ze op de familiedagen attent te maken, maar mocht dat niet lukken, dan bent u alvast op de hoogte. De eerste drie familiedagen zullen plaatsvinden op zondag 5 februari, zondag 5 maart en zondag 2 april, Palmzondag. Plaats van samenkomst is de Hieronymuskerk, Kerkweg 1a, 1687PJ Wognum. Samen met uw (klein)kinderen bent u van harte welkom.