IMPULSDAGEN VROUW & GELOOF 2023 – ‘Die vonk van de Geest…’

Alles begint met verlangen. Verlangen naar een wereld om je heen die liefdevoller, vrediger, eerlijker is. Dat verlangen delen we met Maria. En in al onze rollen en keuzes proberen ook wij, nu, vanuit dat diepste verlangen te leven. We bewaren het diep in ons hart. En af en toe worden we bemoedigd door die vonk van de Geest, die dit verlangen weer aanwakkert, en het onmogelijke mogelijk maakt…

Maria wordt in het beeld dat van haar gevormd is, vaak beperkt tot haar rol als moeder. Maar ze was zoveel méér: al voor de geboorte van Jezus had ze een eigen, onbemiddeld lijntje met de Geest. Deze moedige vrouw wist gaande te blijven toen ze ongehuwd zwanger bleek, in moeilijke omstandigheden haar Kind baarde, vluchteling werd, en haar Kind liet opgroeien. Ze spoorde Hem aan om zijn eigen weg te gaan, en ontwikkelde zich van moeder tot leerling. Eén die niet wegliep, maar erbij bleef in zijn lijden, mogelijk getuige was van zijn opstanding, en daarna, in die zaal in Jeruzalem samen met anderen de Geest ontving. En alles begon met dat verlangen, en met die vonk van de Geest.

En wij, wie zijn wij? Welke rollen hebben wij, welke keuzes maken wij? Hoe kunnen wij in onze wisselende levenssituaties dicht bij ons verlangen blijven en het verschil maken? Die vonk van de Geest. Toen, en opnieuw, en nog…. Op verschillende manieren, én met veel ruimte om te ontmoeten, én met kijken en luisteren naar muziek, woord en dans gaan we dieper in op dit onderwerp, en hopen we alle deelnemende vrouwen weer een begeesterde dag te bieden met een mooie viering als afsluiting.

Data Impulsdagen en aanmelden

Vrijdag 13 oktober 2023 van 10.00 tot 16.00 uur in de Lutherse kerk, Oudegracht 187 in Alkmaar. (Parkeren in de Schelphoekgarage, Korte Vondelstraat 3)

Vrijdag 20 oktober 2023 van 10.00 tot 16.00 uur in Het Octaaf, J.D. Pollstraat 1 in Hoorn. (Parkeren op het terrein van de kerk)

Aanmelden: uiterlijk 5 oktober voor de Impulsdag in Alkmaar en 12 oktober voor de Impulsdag in Hoorn.
Via email: hildegardport29@gmail.com; of schriftelijk naar de Werkgroep Vrouw en Geloof p/a Karveel 10, 1625 EN Hoorn, tel. 06 13407682 (Cora)
Kosten:15 euro p.p., ter plaatse afrekenen (graag gepast)

Programma beide dagen:

09.30 u. Inloop met koffie en thee
10.00 u. Welkom en opening
10.20 u. Quiz over het leven van Maria
10.45 u. Koffie en theepauze.
11.00 u. Naamgenoten van Maria, voorstelling met woord en muziek m.m.v. Roosmarie van Dijk, Marga van der Pol en Gerrie Huiberts
12.30 u. Lunchpauze (zelf brood meebrengen), voor soep, drinken en fruit wordt gezorgd.
13.30 u. Dans op muziekstuk m.m.v. Rina Meyering en Louwra van de Velde
14.00 u. Workshops