Voor mij begint de vakantietijd als de Tour de France begint. In mijn schooltijd begon die altijd op de laatste donderdag van juni. Op het blindeninstituut was dan de laatste schoolweek bezig. Die vrijdag mochten we dan naar huis, voor een heerlijke grote vakantie. Misschien krijgt u een dergelijk vakantiegevoel als hier de wielerronde wordt gehouden. Dit jaar vielen het begin van de Tour en de wielerronde nagenoeg gelijk. Nu moest het dus echt wel vakantietijd zijn!

Ook in de kerk doen we het voorlopig rustig aan. Iedere donderdagochtend is er een viering in de kapel en iedere zondagochtend komen we samen in de kerk, de ene week met zang van het Parochiekoor, de andere week met samenzang. Zo blijven we doorgaan tot zaterdag 8 september, dan zingt het koor Entre-Deux weer.

Ook de tuinkabouters, de gastvrouwen en de mensen van het secretariaat kunnen het wat rustiger aan doen, maar ook zij gaan de hele zomer gewoon door. Bij het secretariaat kunt u zoals gewoonlijk op donderdagmiddag aankloppen en op dinsdag- en donderdagochtend is de pastorie open. Alleen op vrijdagochtend zijn er enkele weken geen gastvrouwen.

Zelf ga ik begin augustus op vakantie. Ik ga een week naar Frankrijk, naar het klooster in Taizé, waar veel jongeren komen van over de hele wereld. Het was altijd al een wens van mij om daar een week heen te gaan. Dat gaat nu dus gebeuren.

Daarna ga ik tien dagen naar Engeland, wandelen langs de Hadrian’s Wall, de muur die de Romeinse keizer Hadrianus heeft laten bouwen om de Schotten buiten de deur te houden. Maar voorlopig ben ik dus nog thuis.