In januari zijn onze eerste communicanten begonnen met hun voorbereidingen. Zoals gewoonlijk was er eerst een avond voor de ouders. Op die avond krijgen de ouders ook een rondleiding door de kerk. Daar blijken zij heel wat van op te steken.

Een paar dagen later krijgen de kinderen diezelfde rondleiding. Ook zij zijn altijd heel geïnteresseerd. En nu kunnen ze er thuis over napraten, want hun ouders hebben hetzelfde meegemaakt. De tweede kindermiddag gaat altijd over bidden. Aan het eind daarvan maken de kinderen zelf voorbeden die, een beetje bijgewerkt, tijdens de viering van de eerste communie worden voorgelezen. Ik verbaas me er altijd over hoe snel de kinderen oppakken wat bidden is en de meesten kennen ook geen schroom om het zelf te gaan doen.

Komende zaterdag, 8 februari, stellen de kinderen zich voor aan de parochie. Ze hebben canvas rugzakjes gekregen waarop zij wat hebben mogentekenen om iets van zichzelf te laten zien.Tijdens de voorstelviering krijgen ze een lichtje, dat mee op reis mag in de rugzak. Dat lichtje kunnen ze gebruiken voor zichzelf, maar ook om anderen bij te lichten.

‘Laat je licht stralen’ is het thema van de viering en natuurlijk hopen we dat deze kinderen niet alleen licht mogen ontvangen, maar ook licht mogen uitstralen.

Voor het Vormsel kunnen kinderen nog worden aangemeld. Dat kan tot 15 februari. Meer informatie vindt u op deze website.