Jo werd in 1923 geboren aan de Lutkedijk, in de boerderij waar ze vrijwel heel haar lange leven heeft gewoond. Ze was het vijfde kind in een gezin van tien.
Nadat ze de lagere school had gedaan had ze al gauw twee werkhuizen bij boeren, en verder hielp ze thuis. Toen haar broers en zusters langzamerhand de boerderij verlieten, werd van haar verwacht dat ze bleef, samen met haar broer Antoon. Ze deed het huishouden en verzorgde haar ouders toen die ouder werden. Ook hielp ze haar broer met het boerenwerk.
Zo had ze een druk en gevuld leven. Ze trouwde niet. Toen haar ouders en Antoon gestorven waren, bleef ze dus alleen achter.

Ze verhuisde naar een huis aan de Dorpsstraat en later naar een appartement in huize Agatha. Daar had ze het erg naar haar zin. Een jaar geleden werd ze ziek, maar ze krabbelde weer op. Wel maakte ze sindsdien meer gebruik van de faciliteiten van De Horstenburgh. Als ik daar kwam om te eten, hoorde ik in de verte haar stem al, uit duizenden herkenbaar.

Enkele weken geleden gaf ik Jo de ziekenzegen. Ze was toen al hard achteruitgegaan en het was duidelijk dat ze spoedig zou sterven. Dat gebeurde op vrijdagavond 29 mei. Op vrijdag 5 juni hebben we in kleine kring afscheid van haar genomen in de Sint Victorkerk, waarna haar lichaam is bijgezet in het graf van haar ouders en haar broer. Zo was voor Jo de cirkel rond.
Moge zij rusten in vrede!

Pastor Bert Glorie