In september 1944 was ons land al bijna bevrijd. De geallieerden leken Arnhem al voorbij, dus hoe lang kon het nog duren… Toch moesten de mensen in het Noorden en het Westen nog meer dan een half jaar wachten voordat ook zij aan de beurt waren en het werd de ellendigste winter van de hele oorlog. Zo’n situatie hebben we nu met het coronavirus. Sommige mensen zijn al twee keer gevaccineerd, anderen zijn nog lang niet aan de beurt en kunnen nog besmet raken. We zijn er dus nog niet vanaf. In de kerk lopen we echter niet veel gevaar. We houden afstand van elkaar en de kerk is groot genoeg. Het Parochiekoor, het enige koor dat nog zingt in onze kerk, doet dat met niet meer dan vier personen. De meeste vieringen kunnen op deze manier doorgaan, maar dat geldt niet voor de dodenherdenking op 4 mei, omdat dat een viering is, waar altijd veel verschillende mensen en groepen aan deelnemen. Er zijn in heel de gemeente Koggenland dit jaar geen openbare plechtigheden rond dodenherdenking. Op 4 mei a.s. vanaf 19.00 uur komt er wel een link te staan op de webpagina van de gemeente Koggenland naar een film die voor deze gelegenheid wordt gemaakt. Laten we hopen dat we volgend jaar rond deze tijd bevrijd zijn van het coronavirus en dat we weer met elkaar kunnen stilstaan bij de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en van oorlogssituaties en vredesoperaties daarna.