Wereldwijd zetten Nederlandse missionarissen en missionair werkers zich iedere dag in voor hun kwetsbare medemens. Eén keer per jaar zetten wij hen zélf in het middelpunt. Dat doen we tijdens de Pinksteractie van de Week Nederlandse Missionaris (WNM). Komende zaterdagavond wordt in de Sint Victorkerk een deurcollecte voor dit doel gehouden. Uw steun is meer dan welkom.

Geïnspireerd door hun geloof zetten missionarissen en missionair werkers zich in voor anderen. Dat doen zij altijd en overal ter wereld. Missionaris Peter Daalhuizen (70) werkt bijvoorbeeld al bijna 40 jaar in Brazilië, waar hij zich, samen met zijn zus, inzet voor bejaarden en andere kwetsbare groepen. Hij heeft er zelfs drie parochies onder zijn hoede. Peter was bedrijfsleider bij kledingzaak Kreymborg toen zijn oom hem vroeg waarom hij nog niet op bezoek was geweest. ‘Ik kom volgend jaar vijf weken naar Brazilië’, zei hij toen. Peter was ook voorzitter van de parochieraad in Middelburg waar hij pastoraal werk deed. Toen kreeg hij de kans om voor twee jaar uitgezonden te worden in Brazilië. Een pastoraal werker hadden ze daar echter niet nodig en Peter besloot priester te worden. In 1985 werd hij in Belo Horizonte tot priester gewijd. Een beslissing waar hij geen dag spijt van heeft gehad.

Missionair werker Susanne Beentjes werkt in Tanzania met meisjes die vaak al jong zwanger zijn geraakt en daardoor hun school niet konden afmaken. Dankzij Susanne leren de meisjes voor zichzelf en hun kind te zorgen, waarbij omgaan met geld erg belangrijk is. Ruim een jaar leeft Susanne (34) met haar achtjarige zoon Jacob in Mwanza aan het Victoriameer. De mogelijkheid om als lekenmissionaris door de Sociëteit Afrikaanse Missiën te worden uitgezonden naar Tanzania ziet Susanne als een tweede kans om ‘eindelijk iets te doen waarvoor ze naar Afrika wilde gaan’: samen met de lokale bevolking werken aan een beter leven.

Mogen pater Peter, Susanne en vele anderen dit jaar weer op uw hulp rekenen en doet u mee met de WNM Pinksteractie? Hartelijk dank voor uw bijdrage!

www.weeknederlandsemissionaris.nl  IBAN: NL30RABO 0171 21 1111