Het zal met Kerstmis en Oud en Nieuw bij veel mensen rustiger geweest zijn dan andere jaren. We mochten niet met grote groepen bij elkaar komen. Zo was het ook in de kerk. Vier zangers en vijftig kerkgangers maximaal was het devies. En uiteraard niet in de avonduren! Daarom moesten alle Nachtmissen geschrapt worden en was het in de kerk op Kerstavond stil en leeg. Maar op Eerste Kerstdag kwam daar verandering in. Om 7.30 uur ’s ochtends was er een viering waarin gezongen werd door vier mannen van het Parochiekoor. Ruim 35 mensen hadden het erop gewaagd om op dit vroege uur naar de kerk te komen. Zij werden niet teleurgesteld. De kerstsfeer was er, al was het natuurlijk niet zo uitbundig als in een Nachtmis. Om 10.00 uur was er weer een viering, nu met zang van vier leden van Entre-Deux en met Tineke de Boer als voorganger. Zij wist de kerstboodschap helder voor het voetlicht te brengen. Op Oudejaarsdag waren dezelfde zangers en zangeressen van Entre-Deux weer present. We moesten het oude jaar wat vroeger uitluiden dan we gewend zijn. De viering was ’s middags om 16.00 uur. Maar het blijft toch de moeite waard om ook in de kerk even terug te blikken op het afgelopen jaar. En ook hier verhoogde de koorzang de sfeer.

Op Tweede Kerstdag was er weer Kindje wiegen, oftewel Kerst voor de allerkleinsten. En ook dit kon niet doorgaan zoals we het gewend waren. Zo konden we niet zingen met de kinderen maar ze hebben wel echt van de kerstsfeer in de kerk kunnen proeven. Want door enkele enthousiaste vrijwilligers werd ’s ochtends vroeg alles klaargemaakt voor de komst van de schapen en de ezel en uiteraard ook voor de komst van het kindje Jezus en Maria. De oude Jozef was er al. Hij was één van de mannen die ervoor gezorgd hadden dat Maria en het kindje in een gespreid bedje terecht zouden komen. Om 11.00 uur gingen de kerkdeuren open en konden de dieren en het kindje worden bewonderd. Veel mensen met jonge (klein)kinderen hebben van deze gelegenheid gebruik gemaakt, maar gelukkig werd het niet te druk. Het kindje, Luca Klaver, zo’n zeven maanden oud, had de woensdag daarvóór nog hoge koorts gehad, maar leek alle aandacht nu prachtig te vinden. Daardoor kon ook zijn moeder ervan genieten. Om 13.00 uur gingen de kerkdeuren dicht. Binnen drie kwartier was alles weer spik en span. Ondanks dat Kerstmis en Oudjaar anders waren dan andere jaren, kunnen we er met een goed gevoel op terugkijken. Ik wil dan ook iedereen bedanken die daaraan heeft meegewerkt.