In de kerk hebben we met Pinksteren gebeden om de heilige Geest, de Helper, die Jezus ons beloofd heeft. Die Helper zullen we hard nodig hebben, want het wordt niet rustig in de kerk. Komende zondag neemt pastor Nico Knol afscheid van onze regio. De afgelopen tien jaar was hij pastoor in De Goorn, Spierdijk en Zuidermeer. Al spoedig kreeg hij er ook de parochies Ursem, Hensbroek, Obdam, Spanbroek, De Weere en Hoogwoud bij. Later kwamen ook Wognum en Nibbixwoud bij onze regio. Hoewel De Goorn zijn thuisbasis was, kwam Nico ook graag in de andere parochies. In alle kerken wist hij de weg en hij kende alle kosters. Hij leerde ook veel andere parochianen kennen en was overal een geziene herder. Maar nu laat deze geboren Nibbiker zijn West-Friese kudde in de steek… Hoe moeten we nu verder… Pastor Álvaro en ik hebben kennis gemaakt met de parochieraden van De Goorn en Ursem. Vanuit deze parochies groeit de druk op ons om daar vaker ons gezicht te laten zien. De eerste stap die we in die richting hebben ondernomen, is de instelling van een ‘zomerrooster’, waardoor we op zondag elk in twee parochies de Mis kunnen opdragen. Dit heeft gevolgen voor de aanvangstijden van de vieringen. In de Sint Victorkerk beginnen de vieringen vanaf zondag 3 juli steeds om 09.30 uur. Wij hopen dat er een opvolger komt voor pastor Nico, maar hebben er een hard hoofd in. De kans is dus groot dat dit ‘zomerrooster’ een permanent karakter krijgt. Laten we voorlopig dus maar blijven bidden tot de heilige Geest, bidden om de Helper met een hoofdletter, maar met een helper met een kleine letter zouden we ook geholpen zijn.