In regio De Waterkant loopt momenteel een student stage van de priesteropleiding in Nieuwe-Niedorp. Net als pastor Álvaro is hij lid van de Neocatechumenale weg, een nieuwe beweging binnen de kerk, ontstaan in de jaren zestig van de vorige eeuw in Spanje. Hieronder stelt hij zich voor.

Ik ben Josué Enmanuel Mejia, priesterstudent van het bisdom Haarlem-Amsterdam en ik ben 29 jaar. Ik kom oorspronkelijk uit San Salvador, hoofdstad van El Salvador. Ik ben al tien jaar hier in Nederland en ik heb de priesteropleiding inmiddels afgerond. Deze maand begin ik stage te lopen in de Regio De Waterkant. Wat doe ik hier zo ver van mijn land vandaan? Ik ben hier in Nederland als missionaris gekomen toen ik 19 jaar was. Toen ik hier in Nederland kwam, wist ik niet dat dit land veel missionarissen had gestuurd naar andere landen, maar nu een missieland is geworden. Voor mij was het een grote verrassing toen ik, na zoveel jaren dat ik hier was, hoorde dat de eerste pastoor die in mijn stad was geweest en ook degene die mijn parochie had gesticht, uit Nederland kwam. Toen ik daarachter kwam, zag ik dat niks toevallig is, als ik hier vandaag ben, is het omdat God dat wil. Nederland heeft namelijk vele missionarissen aan de wereld gegeven en nu hebben andere landen, waar de kerk nog rijk is aan gelovigen, de kans om missionarissen te geven voor een nieuwe evangelisatie. Ik heb ook twee jaar in Zuid-Limburg, Kerkrade stage gelopen bij pastoor Hans Kreuwels. Voor mij waren deze twee jaren heel waardevol. Vooral voor de pastorale ervaring die ik heb meegemaakt, niet alleen om voor de gelovigen te zorgen die al in de kerk zitten, maar ook voor degene die niets meer van de Kerk willen weten. Wij hebben vele activiteiten gedaan om mensen te kunnen bereiken want de realiteit van de Kerk in Zuid-Limburg is niet heel anders dan hier in West-Friesland. Ik hoop dat ik alles wat ik geleerd heb in praktijk kan brengen, vooral nu ik in deze regio zal werken voor mijn diakenwijding, die plaats vindt op 18 november, daarom vraag ik jullie om voor mij te bidden.

Josué Enmanuel Mejia