Zondag 29 oktober heeft het actiecomité ‘Houd de kerken open’ ruim 1500 handtekeningen voor de petitie kunnen overhandigen aan bisschop Hendrikx in de Bavo kathedraal in Haarlem.
Het was een zeer geslaagde positieve actie waarbij alle 800 zitplaatsen in de kathedraal bezet waren door bezorgde kerkgangers waaronder heel veel uit Westfriesland.
Voorzitter Jaap Braakman hield een vlammend betoog waarin hij opriep tot meer dialoog en heel duidelijk maakte dat het de parochies zelf zijn die over hun toekomst gaan. Bisschop Hendrikx onderschreef dat het belangrijk is om samen een toekomstpad uit te zetten.
De bijeenkomst werd afgesloten met een miniconcert van gospelzangeres Berget Lewis. Waarna iedereen met de bussen weer huiswaarts ging.
Dank aan iedereen die er bij was. Velen van jullie die niet mee zijn gegaan, zeiden tegen mij, ‘goede actie maar ik denk niet dat het wat uitmaakt’. En daar heeft u waarschijnlijk gelijk in. Maar niets doen kan altijd nog.
Dat er kerken dicht gaan omdat er geen kerkgangers en geen vrijwilligers meer zijn is begrijpelijk. Maar als je alle kerken sluit op zondag behalve één in Wognum omdat iedereen dan daar naar toe moet ben je bezig het sluiten te versnellen.
Er zijn geen voorgangers wordt er gezegd. Logisch als je een beleid voert van ontmoediging en tegenwerking bij lekenvoorgangers. Als vrouwen gewoon een gelijkwaardige positie krijgen zou dat veel verschil maken. Helaas hebben we voorlopig nog met een zeer orthodoxe stroming te maken die terug wil naar de kerk van de jaren ’50. Dat heeft al veel mensen de kerk doen verlaten.
De paus staat aan onze kant. Ik hoop dat zijn beleid op tijd komt.

Win Bijman