Nietsvermoedend reed Mary Leek met enkele familieleden richting Amsterdam. Ze zouden naar het Van Gogh Museum gaan, maar eerst moest één van hen nog even zijn paspoort ophalen. Dat kon onderweg wel gedaan worden, dus even langs het gemeentehuis…
Het zou daar wel druk zijn, had Mary bedacht, want het was de dag van de lintjesregen… En inderdaad, het was druk. Maar Mary mocht met haar familie doorlopen naar de zaal waar de burgemeester en de wethouders al op haar stonden te wachten. Ze was één van de negen inwoners van Koggenland die dit jaar voor een onderscheiding in aanmerking kwamen.
In haar toespraakje voor Mary noemde burgemeester Monique Bonsen als eerste haar activiteiten voor Brio. Van dit zangkoor, dat helaas enkele jaren geleden werd opgeheven, was Mary bestuurslid sinds 1984. Binnen dit koor was zij één van de stuwende krachten. Verder werden onder meer genoemd haar activiteiten voor De Zonnebloem en voor de Lourdeswerkgroep van onze parochie. Zelf ken ik Mary vooral als een actief lid van deze werkgroep, waarvan ze dit jaar helaas afscheid moet nemen. Maar… we gaan in september nog één keer naar Lourdes, met Mary als verpleegkundige en als secretaris van de werkgroep. Ook ken ik Mary als bloemschikster in onze kerk. En ook als bestuurslid van de Zonnebloem kom ik haar regelmatig tegen. Voor al haar vrijwilligerswerk is Mary onderscheiden met het lidmaatschap van de orde van Oranje Nassau. Mary, namens de Lourdeswerkgroep en de Parochieraad bedank ik je heel hartelijk voor al dit werk. Je hebt je onderscheiding dik verdiend!