Graag sta ik nog even stil bij het overlijden van Piet Hoogenboom, de zeer geliefde oud-pastoor van Spanbroek. Tot op het laatst voelden wij, zijn jongere collega’s, ons door hem gesteund. Zelf mocht ik in de afgelopen jaren een paar mooie, stimulerende brieven van hem ontvangen. Hij was een man die midden in de samenleving stond, maar ook een man van gebed. Daarom kwam wat hij zei zo krachtig en bemoedigend over. Ongetwijfeld zal hij zijn steun aan ons en aan veel andere mensen voortzetten vanuit de hemel.

Vorige week overleed ook de Zwitserse theoloog Hans Küng. Hij schreef tijdens zijn lange leven een groot aantal geruchtmakende boeken over allerlei actuele kwesties rond kerk en geloof. Zonder te weten dat hij overleden was, ben ik vorige week in één van zijn boeken begonnen. ‘Is de kerk nog te redden” heet het. Hans Küng schreef het in 2011. Hij was toen al 84 jaar oud. Maar net als pastoor Hoogenboom stond hij midden in de samenleving en wist hij treffend de situatie te schetsen waarin de Katholieke kerk verzeild is geraakt. Küng schreef zijn boek nog tijdens het bewind van Paus Benedictus XVI. Inmiddels is er met Paus Franciscus een andere wind door de kerk gaan waaien. Maar de diagnose die Küng stelt en de therapie die hij voorstelt om de kerk te redden zijn nog steeds de moeite van het bestuderen waard.

Küng had een slechte reputatie bij het Vaticaan. In 1979 werd hem de leerbevoegdheid ontnomen, maar zijn Priesterschap nam men hem niet af. Daarvoor was ook hij teveel een man van gebed. Pastoor Hoogenboom zal zeker veel boeken van hem gelezen hebben. Ik had er nog graag met pastoor Hoogenboom over gepraat hier op aarde. Maar misschien praat en bidt hij nu al in de hemel samen met de schrijver zelf.