Op 20 mei is op 81-jarige leeftijd Gerard Verlaan overleden. Hij werd geboren in Vinkeveen/Waverveen.
Toen zijn vader stierf moest hij als oudste zoon het agrarische bedrijf gaan runnen.
Hij deed dat samen met een oom totdat hij in Aalsmeer bij een bloemenvermeerderingsbedrijf aan de gang ging.
Inmiddels was hij getrouwd met Anneke.
Het werk lag hem goed en leidde ertoe dat hij met Jaap en Jan Borst een eigen bedrijf startte in Hensbroek:
het inmiddels wijd en zijd bekende Bovebo.
Gerard en Anneke kregen drie kinderen: Peter, Robbert en Mirjam.
In 1987 werd duidelijk dat Gerard het aan zijn hart had en geopereerd moest worden.
In 1995 heeft hij afscheid genomen van zijn bedrijf, omdat meewerken niet meer ging.

Eind 1997 zijn Gerard en Anneke verhuisd naar Obdam.
Zijn tuin rondom het huis zag er fantastisch uit. Daar was hij bijna alle dagen in te vinden.
Gerard was een trotse opa voor zijn vier kleinkinderen.
Hij genoot samen met Anneke van de vele vakanties die ze samen met de kleinkinderen vierden in Slagharen.
Met het hele gezin werd jarenlang gezellig vakantie gevierd op Gran Canaria.
Gerard heeft zich niet alleen ingezet voor zijn onderneming maar ook voor de dorpsgemeenschap en dan met name voor de ouderenbond. Voorts was hij actief in de gemeentepolitiek en was lange tijd raadslid voor de partij Gemeentebelangen.
Hoewel Gerard ondernemer was en dus zakenman, raakten de mensen nooit bij hem uit het zicht.
Gerard had oog voor hun belangen en handelde daar ook naar.
Je wist waar je met hem aan toe was en dat was duidelijk en ook prettig.
Gerard stond voor zijn zaak en voor zijn mensen. Bij de ouderenbond was dat precies zo.
Die duidelijkheid waar hij van hield, gaf hem ook de kracht om openhartig met zijn dementie om te gaan.
Iedereen mocht weten dat hij af en toe dingen niet meer wist.
Zo hield hij het nog een tijd lang vol om mee te doen, bijvoorbeeld met biljarten.
Gerard ging aan het einde van zijn leven graag naar de zorgboerderij en genoot daar van de dieren en het samen zijn.
Zijn strijd was helaas niet te winnen. Zijn krachten namen af, zowel geestelijk als lichamelijk.
Gelukkig kon hij de laatste maanden met veel hulp thuis doorbrengen, zodat hij rustig in zijn eigen huis kon sterven.

Gerard was niet zo’n kerkganger. “Het geloof zit in je hart”, zei hij. Bij hem was dat zeker zo.
Wel ontving hij de ziekenzalving en gaf te kennen dat hij een ‘Latijnse mis’ wilde.
Die is bij zijn uitvaart in onze Victorkerk dan ook voor hem opgedragen.

Peter van Diepen en pastor Bert Glorie