Komende zondag, 6 oktober, wordt het vroeg in de ochtend op het Kerkplein erg druk. Het begint al rond 04.00 uur, want een kwartier later vertrekt er een bus met veertig Lourdespelgrims.

En rond 07.00 uur is het weer raak. Dan staan de organisatoren van de Kapellentocht klaar om de mensen te verwelkomen die meegaan naar Heiloo.

Om 07.30 uur beginnen de deelnemers aan hun wandeling. ’s Middags om 13.30 uur is er in de Genadekapel of bij ‘t Putje op het terrein van Onze Lieve Vrouw ter Nood een korte viering, waarmee de Kapellentocht wordt afgesloten.

De Lourdespelgrims zijn op dat moment al uit het vliegtuig gestapt en misschien zelfs al op hun bestemming aangekomen, maar hun bedevaart moet dan nog beginnen. Verschil moet er zijn!

Maar gaat u niet mee naar Lourdes en wandelt u ook niet mee naar Heiloo, dan zijn er nog een paar mogelijkheden om toch iets te proeven van de warmte en de intensiteit van een bedevaart. Misschien kunt u naar de Uitzwaaiviering komen op zaterdagavond 5 oktober.

Of misschien kunt u zondagmiddag naar Heiloo gaan om de korte viering mee te maken aan het eind van de Kapellentocht. Als u met de auto daar naar toe gaat, kunt u wellicht een paar wandelaars een groot plezier doen door ze mee terug te nemen naar Obdam.

De groep Lourdespelgrims, waarvan ik deel uitmaak, blijft uiteraard wat langer weg. Wij hopen op vrijdagavond 11 oktober weer behouden in Obdam aan te komen.

Wilt u dat wij in Lourdes voor iemand bidden of een kaars opsteken, dan kunt u dat kenbaar maken tijdens de Uitzwaaiviering. Maar bidden en een kaars opsteken, dat kunt u natuurlijk ook doen in Heiloo en het mag uiteraard ook in onze eigen Sint Victorkerk.