Vorig jaar gingen we voor het eerst als pastores-team een dagje uit. Het was een idee van Álvaro. Hij nam ons mee op een verrassingstocht die bleek te eindigen op het Binnenhof. De dag werd afgesloten met een diner op een terras in Scheveningen. Meteen daarna bood ik aan om het uitje voor dit jaar te organiseren, want ik wist al waar ik met mijn collega’s naar toe wilde: naar Dokkum, naar de Bonifatiusbron. Ik was er ooit eerder geweest en vond het een bijzondere plek. In mijn enthousiasme, maar ook om praktische redenen, kon ik de bestemming niet geheim houden. Maar dat mocht de pret niet drukken. Het was heel mooi om met elkaar letterlijk en figuurlijk bij één van de bronnen van ons geloof te zijn. Zoals op veel heilige plaatsen voelden we een bijzondere energie. Dat konden we nog duidelijker voelen toen we samen de Eucharistie vierden. Na een stadswandeling en een lunch in Dokkum, reden we naar Harlingen waar we weer heerlijk hebben gegeten. Het was goed om op die manier eens met elkaar op stap te zijn. Ondanks dat de corona-maatregelen pas op 1 juli versoepeld werden, waagden wij het de dag ervoor al om, goed ‘bemondkapt’, met ons vieren in één auto te stappen. We zijn weliswaar niet van één huishouden, maar we vormen met elkaar wel één team. Zo verschillend als we zijn, geven we elkaar de ruimte in de parochies, maar we doen ook een beroep op elkaar als dat nodig is. Een dagje met elkaar uitgaan is natuurlijk makkelijk, maar ook onder moeilijkere omstandigheden weten we elkaar te vinden en te steunen. Langzaam klimmen we weer omhoog uit het dal van de corona-crisis. Wij zijn wat dat betreft niet pessimistisch. We blijven rekenen op elkaar, op ons Regiobestuur en op de honderden vrijwilligers in de Parochies, maar bovenal blijven we vertrouwen op God, op de komst van zijn Koninkrijk, waarnaar we allemaal op weg zijn, of we nu uitgaan of thuisblijven. En uiteindelijk zullen we daar opgenomen zijn in één huishouden, in één familie, in zijn allesomvattende liefde.

Ik wens u, mede namens pastor Álvaro, pastor Nico en pastor Anne-Marie een goede zomer.

Bert Glorie