Antje van Straalen werd in 1932 geboren in een warm tuindersgezin aan de Grote Zomerdijk in Wognum. Ze is een gevoelig meisje, dat moeilijk van huis kan, maar ze is ook fel en intelligent. Ze krijgt verkering met Jan Langedijk uit de Weere, die graag een kruidenierszaakje wil beginnen in een katholiek dorp. Dat lukt in Obdam. In 1955 trouwen ze. Ze krijgen vier kinderen: Elza, Nico, Hans en Monique. In 1963 openen ze de eerste zelfbedieningszaak, de Spar. Het is keihard werken, maar de winkel loopt goed. Toch houden Jan en Annie er in de loop van de jaren zeventig mee op. Annie vindt het eigenlijk veel leuker om voor haar gezin te zorgen. Ze gaat ook vrijwilligerswerk doen. Annie is een vrouw die makkelijk en spontaan praat in sappig West-Fries. Ze maakte van haar hart geen moordkuil. Als ze zich zorgen maakte, zocht ze rust in de natuur. Ze was verknocht aan het West-Friese landschap en kon daar in alle seizoenen van genieten. Het laatste jaar van haar leven bracht zij door in De Horstenburgh. Dat was geen gemakkelijke tijd voor haar. Ze hield zo van de gezelligheid en ging zo graag naar buiten, maar vanwege de lockdown mocht er nog maar heel weinig. Lichamelijk ging ze ook hard achteruit. Ze overleed op Nieuwjaarsdag. Gelukkig kon ze nog worden opgebaard in haar oude appartement. Op 8 januari hielden we de afscheidsdienst in de Sint Victorkerk, waarna we haar naar het kerkhof bij het Brakenkerkje hebben gebracht. Daar werd zij herenigd met haar man Jan. Moge zij nu opgenomen zijn in het stralende licht van God en ook daar weer met Jan verenigd zijn.

Pastor Bert Glorie