Sjaan Pancras werd geboren in 1937 in Harenkarspel en groeide op in het Waarland in een tuindersgezin met veel kinderen waar het altijd aanpakken was.
Ze ontmoette Niek Jonker op een dansfeest ergens in een van de dorpen. Ze vonden elkaar direct leuk, maar om de een of andere reden kwamen ze elkaar pas een jaar later weer tegen. Vanaf toen was het “aan” tussen hen. Na een verloving van maar liefst drie jaar zijn ze in1965 getrouwd. Ze kochten een huis aan de Dorpsstraat en daar werden ze verblijd met drie kinderen: Marjo, Nico en Sandra.
Op de donderdag en in de zomer werkte Sjaan vaak op het terras van Peetoom in Schagen en ook had ze wat adresjes waar ze schoonmaakte.
Ze was een moeder die altijd voor de kinderen klaar stond en hielp ook veel op de basisschool.
In 1980 verhuisde het gezin naar de Handelskade, naar een nieuw huis dat Sjaan en Niek zelf hadden laten bouwen. Het huis had een grote tuin, waar Sjaan veel tijd aan besteedde en die er dan ook perfect uitzag.
Zingen was haar lust en haar leven. Ze zong bij de operette in Spanbroek en in Obdam zong ze bij het Parochiekoor en Brio, en tot het laatste toe bij Entre-Deux.
Met de kinderen gingen Sjaan en Niek ieder jaar op vakantie naar Ponypark Slagharen. Toen de kinderen het huis uit waren, hadden ze tijd voor grotere reizen, onder andere naar Nieuw-Zeeland en naar Las Vegas. Sjaan is op latere leeftijd ook nog gaan langlaufen in Oostenrijk. Ook tenniste ze graag. Dat hield ze vol tot haar tachtigste.
Vier jaar geleden overleed Marjo na een slopende ziekte. Het verdriet om haar dood legde een grauwsluier over het leven van Sjaan. Van het nieuwe appartement in Florisstate dat Sjaan en Niek betrokken, kon ze nauwelijks genieten. Pas het laatste jaar leefde ze weer wat op. Begin september werd duidelijk dat ze ongeneeslijk ziek was. Vanaf dat moment ging het met haar gezondheid snel bergafwaarts. Op 27 september werd ze naar het hospice in Hoorn gebracht, waar ze een dag later overleed. Op donderdag 5 oktober hebben we afscheid van Sjaan genomen in de Sint Victorkerk. Uiteraard zong daarbij het koor Entre-Deux. De dag daarna vond in besloten kring de crematie plaats. Moge zij rusten in vrede.

Pastor Bert Glorie