Jacques Neefjes werd in 1935 als jongste van zeven kinderen geboren in een tuindersgezin in Wervershoof. Hij had een fijne jeugd, waarover hij graag vertelde. Hij had het geluk dat hij de Mulo mocht doen en daarna de kweekschool voor onderwijzers. Dat was aan Jacques wel besteed. Hij was een geboren leraar. Na enkele jaren les gegeven te hebben op basisscholen in Grootebroek en Obdam, werd hij leraar plantenteelt aan de tuinbouwschool in Obdam, later in Heerhugowaard. Hij was al over de dertig toen hij op een dansavond Fiet Schoone uit Lisse ontmoette. Zij werd de liefde van zijn leven. Ze trouwden en gingen wonen aan de Dorpsstraat aan het eind van het dorp. Jacques en Fiet kregen, tot hun verdriet, geen kinderen maar gaven misschien juist daardoor veel tijd en aandacht aan hun neefjes en nichtjes. Ook zetten zij zich in voor de gemeenschap. Later reisden ze veel. Jacques had veel belangstelling voor andere culturen. Jacques tuinierde ook graag. Een jaarlijks hoogtepunt was de zonnenbloemencompetitie die Jacques en Fiet organiseerden. Jacques deelde in het voorjaar kleine plantjes uit aan alle buren en het ging er dan om wie de hoogste zonnebloem teelde. Op de jaarlijkse finaledag werden de prijzen uitgereikt en organiseerden Jacques en Fiet een gezellig feestje.

Fiet overleed in 2007 na een lang ziekbed. Jacques wist daarna de draad weer op te pakken. Toen ik hem leerde kennen beheerde hij samen met Corrie Dekker het archief van de kerk. Ook was hij actief bij de actie Kerkbalans. Het boek dat hij geschreven heeft bij het honderdjarig bestaan van de Sint Victorkerk liet ik in braille omzetten. Zo ontdekte ik dat hij niet alleen een boeiende gesprekspartner, maar ook een goede schrijver was. Enkele jaren geleden was hij lange tijd ziek. Gelukkig krabbelde hij weer op. Maar helemaal de oude werd hij niet meer. Na een verblijf in het Noorder Landhuys in Hoogkarspel kwam er een mooie kamer vrij in De Horstenburgh, waar hij het laatste jaar van zijn leven doorbracht. Op dinsdag 26 september overleed hij daar aan de gevolgen van een longontsteking. Op zaterdag 29 september hebben we afscheid van hem genomen in de Sint Victorkerk. Onder een stralende zon hebben we hem daarna op het kerkhof bij het Brakenkerkje herenigd met zijn vrouw Fiet. Moge hij rusten in vrede.

Pastor Bert Glorie