Dit weekend en de komende dagen is Sinterklaas nog in ’t land en wie weet wat er zo her en der nog door de schoorsteen naar beneden wordt gegooid… Zelf heb ik Sinterklaas dit jaar wel heel erg op de proef gesteld, door een cadeau te vragen dat met geen mogelijkheid door de schoorsteen kan, maar zolang Zwarte Piet er nog bij is, heb ik er alle vertrouwen in dat het wel op één of andere manier voor mekaar komt. En er zijn in Obdam gelukkig nog echte Zwarte Pieten genoeg, dus er is er vast en zeker wel eentje bij die raad weet.
Cadeautjes krijgen, cadeautjes geven, rijmen en surprises maken, het is een prachtig stukje Nederlandse traditie dat we wat mij betreft nog lang in ere houden.
Ook in de kerk klopt ons hart vol verwachting. Wij kijken al uit naar de geboorte van het Kerstkind.
In het weekend van 2 december begint de Advent, de tijd van de laatste vier weken voor Kerstmis. We steken de kaarsen van de Adventskrans aan, ieder weekend een kaarsje meer. De lezingen stralen hoop en verwachting uit.
Met de Advent begint ook het nieuwe kerkelijk jaar. Dat begint dus komend weekend. We beginnen dan te lezen uit een ander evangelie.
In het afgelopen jaar stond het evangelie van Marcus centraal. In het komende kerkelijk jaar lezen we voornamelijk uit het evangelie van Lucas.
Maar in Obdam maken we daar een uitzondering op, want wij lezen komende zondag nog enkele stukjes uit Marcus. Daar hebben we een goede reden voor, want we gaan onze dagkapel toewijden aan de evangelist Marcus. Het Marcusbeeld uit de kerk van Hensbroek krijgt daar zijn nieuwe vaste plek. Maar daarna slaan we een bladzijde om en beginnen we te lezen uit het evangelie volgens Lucas, niet alleen in het weekend in de kerk, maar ook iedere donderdagochtend, in de Marcuskapel.