Op zaterdagmorgen 3 augustus hebben wij afscheid genomen van Jan Rotteveel in onze Sint Victorkerk, waar hij zo graag kwam.
Jan is geboren in Heiloo in een gezin van twaalf kinderen. Een groot deel van zijn jeugd speelde zich af in de oorlog. Zijn vader zat in het verzeten er waren destijds onderduikers bij hen thuis. Jan vertelde graag mooie en spannende verhalen over die tijd.
Op zijn veertiende jaar moest hij thuis aan het werk op de boerderij. Het was hard werken maar Jan genoot ervan. Op de kermis in Heerhugowaard ontmoette Jan zijn vrouw Truus. In 1958 trouwden ze en gingen wonen op de boerderij aan de Berkmeerdijk.

In 1964 werd Hubert geboren. Hubert was zijn alles, ze deelden samen hun passie voor de boerderij. In z’n vrije tijd deed Jan aan ruitersport, wedstrijdrijden. Een tocht door de duinen vond hij heerlijk. Als lid van het kerkbestuur heeft Jan zich jaren ingezet voor onze Sint Victor Parochie.
Jan kreeg een lieve schoondochter Sandra en hij werd opa van vier kleinkinderen, waar hij stapelgek op was. Doordat ze naast hem woonden was hij zeer bij ze betrokken.
Nadat Jan, op zijn 65e zijn bedrijf had overgedaan aan zijn zoon, bleef hij werkzaam op de boerderij. In datzelfde jaar behaalden ze hun eerste 100.000 kilo melkkoe. In die tijd was dat een hele mooie prestatie.

Helaas kreeg Jan eind mei te horen dat hij maag- en lymfeklierkanker had. Hij wist dat hij niet meer beter werd en hij nam afscheid van het leven…van zijn gezin, zijn land en zijn dieren.
Op zijn land en tussen de dieren was Jan gelukkig.’s Morgens vroeg, damp nog op het land, stilte om je heen… het zijn momenten waarop je het Goddelijke ervaart.

Rust zacht, Jan.

Ria Potveer