Jan Dekker is geboren in Obdam en was een van de tien kinderen uit een tuindersgezin. Na zijn school en militaire diensttijd werkte hij eerst enkele jaren thuis bij vader Cor, samen met zijn broers. Jan trouwde met Akke en in 1956 begon hij een tuindersbedrijf aan het Oudelandsdijkje in Hensbroek.

Na de verkaveling in de zestiger jaren maakten groenten plaats voor bollen. ‘Rustig An’ was een gevleugelde uitspraak van Jan en dat kwam op hun nieuwe huis te staan.
Jan kwam uit een muzikale familie en speelde jarenlang sopraansaxofoon bij de fanfare en het koor Entre-Deux.

In Hensbroek zat hij tijdens de verkaveling in het polderbestuur en was hij actief bij de oprichting van de Marcuskerk. Hij speelde voetbal en is daarna lange tijd volleybal bij RAP in Hensbroek blijven beoefenen.
Met zijn familie genoot hij van vele gezellige samenkomsten. De kinderen zijn er trots op dat hun vader een geziene persoon was. Met zijn humor en grapjes bracht hij altijd wel een vrolijke noot. Naarmate hij meer vrije tijd kreeg, nam hij de kleinkinderen mee naar de Vlootdagen in Den Helder, de Visserijdagen in Den Oever of naar de Landbouwdag in Opmeer.

Er was ook tegenslag. Na een TIA lukte het niet meer om saxofoon te spelen. Het overlijden van zijn vrouw Akke was een zware klap. Van de ene op de andere dag was hij alleen en moest een huishouden runnen en zijn eigen potje koken. Het lukte hem de draad weer op te pakken.

Sinds februari ging het minder, zijn mobiliteit ging achteruit. Daardoor werd een verhuizing van de Hellemastraat naar Huize Agatha noodzakelijk. Jan wist dat zijn einde ging komen, maar was er de man niet naar om daar uitgebreid over te praten. Op zijn manier heeft hij afscheid genomen.

In de uitvaartviering op 31 augustus heeft het koor Entre-Deux, samen met saxofonist Jos Mulder, hem muzikaal uitgeleide gedaan. Buiten en in de kerk stonden allerlei spullen die herinnerden aan zijn bollenbedrijf. En op zijn kist lag natuurlijk zijn sopraansaxofoon.

Op het kerkhof bij ’t Brakenkerkje’ is hij begraven, verenigd met zijn vrouw Akke.

Jan blijft in onze herinnering. Zijn leven heeft ertoe gedaan.

Peter van Diepen