Het is rond deze tijd een bekend item in het journaal: op straat wordt aan mensen gevraagd of ze weten wat er gebeurde op het Pinksterfeest… En reken maar dat negen van de tien mensen het niet weten! U natuurlijk wel, dus ik hoef het er eigenlijk niet over te hebben. Maar mocht u het toch even vergeten zijn: de apostelen ontvingen in Jeruzalem de heilige Geest. Ze begonnen enthousiast te verkondigen dat Jezus de Zoon van God was, de lang verwachte Messias. Dat deden ze op zo’n aanstekelijke manier dat iedereen hen kon verstaan in zijn eigen taal. Al gauw kwamen hele groepen mensen bij elkaar om Jezus te gedenken en het brood te breken zoals Hij dat had voorgedaan. Daarbij werd natuurlijk gezongen, gebeden, uit de bijbel gelezen (het Oude Testament uiteraard) en enthousiast verteld over Jezus. Zo is de Kerk ontstaan. En wonder boven wonder is de Kerk er na tweeduizend jaar nog steeds. Dat had nooit kunnen gebeuren als er door alle eeuwen heen niet ontzettend veel goeds is voortgebracht door de Kerk. Daarom is het nog altijd de moeite waard om bij de Kerk te horen en mee te doen. Het kan nu even niet zoals we dat gewend waren, maar bidden kan natuurlijk altijd. Daar hoeft u zelfs de deur niet voor uit. We zenden op Eerste Pinksterdag nog geen viering uit vanuit de Sint Victorkerk. Wel kunt u de Mis in Wognum bekijken waarin pastor Álvaro en ik voorgaan. Dat kan via het YouTube-kanaal van de RK-Emmausparochie.