Nu de Tour de France weer volop draait, denk ik aan Jaap Neefjes. Hele middagen zat hij voor de televisie in Huize Agatha, en later op zijn kamer in De Horstenburgh, om het wielrennen te zien. Hij volgde de koers, maar zag ook graag beelden van het landschap waar de renners doorheen reden, want hij was wielerliefhebber en natuurliefhebber. Jaarlijks speelde hij met zijn familie een tourcompetitie, die bekroond werd met een echte beker. Jaap is 97 jaar oud geworden.

Op 15 juni hebben we afscheid van hem genomen in de Sint Victorkerk, waarna hij herenigd is met zijn vrouw Tiny. Jaap had een gelukkige jeugd in het gezin van Gert Neefjes. In de oorlog wist hij te ontkomen aan tewerkstelling in Duitsland. Begin jaren vijftig ontmoette hij Tiny Tesselaar uit Warmenhuizen, die zijn vrouw zou worden. Het huis aan de Dorpsstraat dat ze hadden gekocht en waar ze in 1955 zouden gaan wonen, werd door de burgemeester gevorderd voor een echtpaar dat tijdelijk zonder woning zat. Daardoor moesten Jaap en Tiny hun huwelijk een jaar uitstellen. Ze kregen samen drie kinderen.

Jaap had maar één bunder land en wist daarvan rond te komen omdat hij goed was in fijnbouw, maar bij de ruilverkaveling besloot hij het zekere voor het onzekere te nemen. Hij koos voor de plantsoenendienst in Alkmaar, waar hij een mooie tijd had. In 1984 ging hij met pensioen. Tiny overleed in 2001. Inmiddels waren er klein- en later ook achterkleinkinderen voor wie Jaap een gezellige opa en over-opa was.
Tot het einde was Jaap een levenslustige man. Hij zat al een paar jaar in een rolstoel en kon de laatste tijd ook zijn rechterhand niet meer gebruiken. Toch behield hij zijn gevoel voor humor en zeker ook zijn gevoel voor muziek.

Enkele weken voor zijn dood heb ik hem in de kerk de ziekenzalving mogen toedienen. Hij overleed op donderdag 10 juni. Het spelen van de Tourcompetitie moet hij dit jaar aan zijn kinderen en kleinkinderen overlaten. De beker gaat nu naar een ander, maar Jaap ontvangt een beker in de hemel, want hij heeft met glans de eindstreep gehaald. Hij ruste in vrede.

Pastor Bert Glorie