Een pas gewijde priester, een zgn. neomist, draagt gewoonlijk zijn eerste Mis op in de parochie waar hij vandaan komt. Daarna gaat hij pas naar de parochie waar hij is benoemd. Bij mij ging dat anders. Ik was immers al een tijd werkzaam in Obdam en het was ook grotendeels aan parochianen uit Obdam en Hensbroek te danken dat het met mij zover gekomen is… Daarom stond het als een paal boven water dat ik mijn eerste Mis in Obdam zou doen. Kort daarna zou ik dan wel een keer voorgaan in Egmond aan de Hoef en ook in de parochie Heiloo, waar ik stage gelopen heb. Uiteindelijk kwam dat er pas van op resp. zaterdag 18 en zondag 19 september, dus bijna een jaar na mijn wijding. Het waren mooie vieringen voor mij, eerst in Egmond aan de Hoef, in de kerk waar ik gedoopt ben en waar ik, behalve de jaren dat ik op het blindeninstituut zat, nooit ben weggeweest totdat ik naar Obdam ging. Van het koor dat in die viering zong, ben ik jarenlang voorzitter geweest. Mijn moeder zong mee in het koor en mijn vader en mijn jongste broer zaten in de kerk. Na de viering was er koffie drinken in de ontmoetingsruimte… Ik was weer helemaal terug. In Heiloo was dat weer zo. Er waren veel mensen in de kerk die ik nog kende uit mijn stagetijd, maar die ik daarna niet of nauwelijks meer had gesproken. Het werd voor mij een heerlijk weekend. Afgelopen zaterdag, 2 oktober, maakte ik weer een dergelijk uitstapje. Ik was uitgenodigd om voor te gaan bij Onze Lieve Vrouw ter Nood in Heiloo. Daar wordt op de eerste zaterdag van de maand altijd gebeden voor roepingen tot het Priesterschap. Vandaar dat alle neomisten daar een keer heen gaan om gekeurd en goed bevonden te worden. Nu was het dus mijn beurt. En ook dit was weer een mooie belevenis.

Laatst zijn we een middagje uit geweest met de misdienaars. We gingen midgetgolfen. Ik neem aan dat u het spel kent: met een stick via een hindernisbaan een balletje in een gaatje slaan. Eén van de kosters, Koos Vlaar, hielp mij met het slaan van het balletje, en zo lukte het me vrij goed. Meestal kreeg ik de bal wel in drie slagen in het putje.

De afgelopen weken was ik zelf de bal: met de eerste slag belandde ik in Egmond aan de Hoef, met de tweede slag in de parochie Heiloo en met de derde rolde ik het Putje in. Volgend jaar rond deze tijd wil ik weer naar het Putje, maar dan graag met een grote groep parochianen. Komende zondag, 10 oktober, is het de feestdag van Sint Victor. Rond deze tijd vond altijd de Kapellentocht plaats. Ik hoop dat we die traditie volgend jaar in ere kunnen herstellen. Weer met elkaar op bedevaart, lopend van ons Mariakapelletje naar het Putje van Heiloo.